Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Szanuj Energię Chroń Klimat 2025-2026

  • 30-10-2025 7:50

W ramach udziału w konkursie „Szanuj energię chroń klimat” realizując pierwsze zadanie  klasa 2 a i 2b przeprowadziła  audyt środowiskowy, mający na celu zbadanie wpływu szkoły na środowisko oraz wygenerowanie pomysłów na jego ograniczenie. Uczniowie wspólnie pod czujnym okiem wychowawczyń analizowali różne obszary funkcjonowania placówki w kontekście ekologii i zrównoważonego rozwoju. Przeprowadzone zostały pogadanki, w grupach wykonano plakaty informujące o dobrych praktykach i właściwych działaniach. 

Zakres audytu objął:

  1. Zużycie energii elektrycznej:

·      Sprawdzenie urządzeń pobierających prąd w klasach i pomieszczeniach wspólnych.

·      Obserwacja praktyk związanych z gaszeniem świateł, wyłączaniem urządzeń po zakończeniu zajęć.

·      Sprawdzenie w jakiego rodzaju świetlówki są wyposażone sale.

  1. Zużycie energii cieplnej:

·      Ocena stanu grzejników (czystość, odsłonięcie).

·      Sprawdzenie, czy okna i drzwi są szczelne i czy nie dochodzi do strat ciepła.

·      Analiza temperatury w pomieszczeniach i wpływu na komfort cieplny.

3.     Zużycie wody:

·       Kontrola szczelności kranów i spłuczek.

·       Obserwacja sposobu korzystania z wody przez uczniów i pracowników.

·       Sprawdzenie możliwości instalacji oszczędnych urządzeń.

4.     Gospodarka odpadami:

·      Ocena funkcjonowania systemu segregacji odpadów.

·      Sprawdzenie oznakowania pojemników i świadomości użytkowników.

·      Identyfikacja źródeł powstawania największej ilości odpadów.

5.     Zagospodarowanie terenów zielonych i biologicznie czynnych:

·       Sprawdzenie stanu istniejącej zieleni na terenie szkoły.

·       Sprawdzenie, czy teren sprzyja bioróżnorodności.

·       Poszukiwanie niewykorzystanych przestrzeni możliwych do przekształcenia np. w ogród edukacyjny, rabaty z roślinami miododajnymi.

Lista dobrych praktyk:

  • Regularne przypominanie o gaszeniu światła i wyłączaniu urządzeń po zakończeniu lekcji. Przygotowanie plakatów przypominających o tym. Przyklejenie naklejek przypominających aby zgasić światło przed wyjściem. 
  • Prawidłowe wietrzenie sali w zimowe dni. Utrzymywanie stałej temperatury.
  • Zbieranie wody deszczowej do podlewania roślin na terenie szkoły.
  • Edukacja i zaangażowanie społeczności szkolnej.
  • Wprowadzenie systemu „Drugie życie przedmiotów” – zbiórka  książek, zabawek, ubrań.
  • Organizacja warsztatów z upcyklingu.
  • Wykorzystanie kompostownika.