Szanuj Energię Chroń Klimat 2025-2026
W ramach udziału w konkursie „Szanuj energię chroń klimat” realizując pierwsze zadanie klasa 2 a i 2b przeprowadziła audyt środowiskowy, mający na celu zbadanie wpływu szkoły na środowisko oraz wygenerowanie pomysłów na jego ograniczenie. Uczniowie wspólnie pod czujnym okiem wychowawczyń analizowali różne obszary funkcjonowania placówki w kontekście ekologii i zrównoważonego rozwoju. Przeprowadzone zostały pogadanki, w grupach wykonano plakaty informujące o dobrych praktykach i właściwych działaniach.
Zakres audytu objął:
- Zużycie energii elektrycznej:
· Sprawdzenie urządzeń pobierających prąd w klasach i pomieszczeniach wspólnych.
· Obserwacja praktyk związanych z gaszeniem świateł, wyłączaniem urządzeń po zakończeniu zajęć.
· Sprawdzenie w jakiego rodzaju świetlówki są wyposażone sale.
- Zużycie energii cieplnej:
· Ocena stanu grzejników (czystość, odsłonięcie).
· Sprawdzenie, czy okna i drzwi są szczelne i czy nie dochodzi do strat ciepła.
· Analiza temperatury w pomieszczeniach i wpływu na komfort cieplny.
3. Zużycie wody:
· Kontrola szczelności kranów i spłuczek.
· Obserwacja sposobu korzystania z wody przez uczniów i pracowników.
· Sprawdzenie możliwości instalacji oszczędnych urządzeń.
4. Gospodarka odpadami:
· Ocena funkcjonowania systemu segregacji odpadów.
· Sprawdzenie oznakowania pojemników i świadomości użytkowników.
· Identyfikacja źródeł powstawania największej ilości odpadów.
5. Zagospodarowanie terenów zielonych i biologicznie czynnych:
· Sprawdzenie stanu istniejącej zieleni na terenie szkoły.
· Sprawdzenie, czy teren sprzyja bioróżnorodności.
· Poszukiwanie niewykorzystanych przestrzeni możliwych do przekształcenia np. w ogród edukacyjny, rabaty z roślinami miododajnymi.
Lista dobrych praktyk:
- Regularne przypominanie o gaszeniu światła i wyłączaniu urządzeń po zakończeniu lekcji. Przygotowanie plakatów przypominających o tym. Przyklejenie naklejek przypominających aby zgasić światło przed wyjściem.
- Prawidłowe wietrzenie sali w zimowe dni. Utrzymywanie stałej temperatury.
- Zbieranie wody deszczowej do podlewania roślin na terenie szkoły.
- Edukacja i zaangażowanie społeczności szkolnej.
- Wprowadzenie systemu „Drugie życie przedmiotów” – zbiórka książek, zabawek, ubrań.
- Organizacja warsztatów z upcyklingu.
- Wykorzystanie kompostownika.